«محمدجواد اخوان» مدیر مسئول روزنامه جوان در گفتوگو با خبرنگار میراثآریا درباره اهمیت موضوع ایرانهراسی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در توسعه گردشگری داخلی، گفت: ایرانهراسی پروژهای است که جدید هم نیست و هدفشان جلوگیری از تولید و گسترش قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیرون مرزها به ویژه قدرت نرم است.
او افزود: ابزار اصلی ایرانهراسی تولید ادراک منفی و ادرک غلط و وارونه از ایران و ایرانی در سطح بینالمللی است. از ابتدای پیروزی انقلاب وقتی متوجه شدند که انقلاب اسلامی قدرت نرمی در منطقه و جهان تولید میکند که این قدرت نرم ممکن است منافع سلطهگران و ابر قدرتها را به خطر بیندازد به سمت واکسینه کردن جامعه خودشان در برابر این تولید قدرت، آنهم از طریق ایرانهراسی آمدند.
او ادامه داد: آنها با ایرانهراسی ادراک جعلی و وارونه از ایران ساختند و تصویر دگرگونه از ایران به جامعه خودشان عرضه کردند. در این مسیر دهها فیلم سینمایی ساخته شده و روزانه حجم وسیعی از محتوا در رسانهها و فضای مجازی تولید شده و تلاش شده کلید واژه ایران و ایرانی مترادف با مفاهیم ناپسند و نامطلوب شود.
اخوان گفت: در مقطع اخیر، تلاش برای تولید تصویر باطل و غیرواقعی با ارائه داده های فیک و جعلی و استفاده از برخی افرادی که از ایرانی بودن فقط شناسنامه دارند و هیچگونه علاقه ای به وطنشان ندارند و در تولید این ادراک باطل آنها را همراهی می کنند به شدت دیده شد.
مدیر مسئول روزنامه جوان افزود: بعد از ۱۱ سپتامبر که منافع امریکا در منطقه غرب آسیا با قدرت نرم جمهوری اسلامی درگیر شد، این پروژه تشدید شد. یعنی در ۲۰ سال اخیر شاهد تشدید پروژه ایرانهراسی بودیم و در این سالها هم در حوزه تولیدات فرهگی هنری کار سنگینی صورت گرفته است.
او درباره اینکه گام نخست برای رونق گردشگری و کم کردن ایران هراسی در کشورهای جهان، چیست؟ گفت: توسعه گردشگری باعث میشود تصویر واقعی ایران و ایرانی در جهان بهبود یابد و از سویی بهبود تصویر ایران و ایرانی به گردشگری کمک میکند و دو سویه است و هرکدام بر دیگری اثر مثبت و موثری می گذارند.
او ادامه داد: برای این کار به نظرم مجموعههایی که متولی حوزه گردشگری هستند مثل وزارت میراث فرهنگی و نمایندگیهای خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران مثل رایزنهای فرهنگی و رسانههای برون مرزی جمهوری اسلامی ایران مثل رسانههای برون مرزی صداوسیما و غیر آن که ایرانی هستند باید مسئولیتی در قبال معرفی ایران به دنیا داشته باشند.
اخوان ادامه داد: امروز در دنیا مفهومی به نام دیپلماسی عمومی داریم که بهترین ابزار برای شکست ایرانهراسی است و دستگاههای ما مثل وزارت میراث فرهنگی و رسانه های رسمی با مخاطب قرار دادن افکار عمومی کشورها سعی در بهبود این جریان دارند. البته ما این رسانه ها را داریم اما به اندازه انتظار کاری نکردند. معرفی ایران کمک میکند الگوی غلط مخدوش شود و هر فردی به ایران بیاید متوجه تفاوت میان ایران واقعی و ایرانی که آنها در افکار جامعهشان ساختند، میشود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/